środa, 28 grudnia 2016

10 najlepszych książek 2016 roku

Rok powoli zbliża się do końca. W 2016 roku przeczytałam (do tej pory) dokładnie sto książek. Były wśród nich takie, które mną w jakiś sposób zawładnęły, były takie, które mocno mnie rozczarowały, było wiele po prostu świetnych, ale były także i te przeciętne. W ubiegłym roku, ponieważ był to rok 2015, wyróżniłam 15 najlepszych moim zdaniem tytułów, jakie dane było wówczas mi przeczytać. W tym roku postanowiłam, że skoro mam taki szeroki przekrój poziomu przeczytanych lektur, to muszą pojawić się na blogu dwa posty, które to podsumują – pierwszy z najlepszymi książkami, drugi z najgorszymi. W każdej z kategorii znajdzie się dziesięć tytułów (z pewnymi niewielkimi odstępstwami, ale o tym przekonacie się już w poście). Dzisiaj zobaczycie dziesięć tych najlepszych książek, jakie przeczytałam w 2016 roku. Zapraszam! :)

Książki, które wybrałam do tego zestawienia, na portalu lubimyczytac.pl oceniłam na 9/10 lub 10/10. Takich tytułów znalazło się w tym roku dwanaście, ale dwa z nich to drugie tomy książek, które wcześniej także oceniłam bardzo wysoko, stąd będą one na równi zajmowały z pierwszym tomem jedno miejsce. Kolejność tytułów nie ma żadnego znaczenia, bowiem naprawdę trudno byłoby mi jakkolwiek zróżnicować, które z nich podobały mi się bardziej. W tej części dodałam także książkę bonusową, ale o niej na końcu.

Listy niezapomniane (tom I i tom II)
Shaun Usher
Obydwa tomy Listów niezapomnianych zrobiły na mnie ogromne wrażenie, choć w mojej ocenie minimalnie lepszy jest tom I. To poruszający kawałek historii sław i zwykłych ludzi, który potrafi rozbawić, zaintrygować, a nawet wzruszyć. Obydwie książki są przepięknie wydane. Są to jedne z największych perełek w mojej biblioteczce.
Moja opinia o książce: tutaj (tom I) i tutaj (tom II)
Oceniłam na: 10/10 (tom I) i 9/10 (tom II)

Zanim się pojawiłeś
Jojo Moyes
Książkę przeczytałam od razu po obejrzeniu zwiastuna ekranizacji i zakochałam się w tej historii totalnie, choć rozbiła moje serce na tysiąc drobnych kawałeczków. Film, który powstał na jej motywach, zrobiony jest naprawdę rewelacyjnie. Warto sięgnąć i po książkę, i po ekranizację.
Moja opinia o książce: tutaj
Dyskusja o książce: tutaj
Moja opinia o ekranizacji: tutaj
Oceniłam na: 9/10

Marsjanin
Andy Weir
W tej książce zachwyciło mnie kilka rzeczy. Po pierwsze: jest niezwykle dopracowana i czuć, że autor włożył sporo pracy w jej napisanie. Po drugie: sarkastyczny humor. Po trzecie: genialny bohater, jakim jest Mark Watney. Po czwarte: optymizm, który wylewa się z jej stron. Kawałek dobrej literatury science-fiction.
Moja opinia o książce: tutaj
Oceniłam na: 9/10

Ugly Love
Colleen Hoover
Chyba każda książka Colleen Hoover w jakiś sposób potrafi poruszyć moje serce. Nie inaczej było także i z tą. Ugly Love to w mojej ocenie najdojrzalsza książka ze wszystkich powieści Colleen Hoover, jakie przeczytałam do tej pory.
Moja opinia o książce: tutaj
Oceniłam na: 9/10

Starcie królów
George R.R. Martin
Po długim czasie wreszcie sięgnęłam po drugi tom Pieśni lodu i ognia i nareszcie lektura ta była w pełni przyjemnością. Martin to klasa sama w sobie, a jego sztandarowa saga to istna perełka dopracowana w najdrobniejszych detalach. Nigdy mnie nie przestanie zadziwiać to, jak bardzo rozbudowany jest świat przedstawiony w tej sadze, i w jakim stopniu autor dba tutaj o szczegóły.
Moja opinia o książce: tutaj
Oceniłam na: 9/10

Titanic. Pamiętna noc
Walter Lord
Ta pozycja to literatura faktu i w tym tkwi jej największa zaleta. To nie jest fikcja, ale autentyczne relacje uczestników katastrofy Titanica, które Walter Lord spisał ponad sześćdziesiąt lat temu. Ta książka daje prawdziwy ogląd na to, jak wielką tragedią dla setek ludzi było to wydarzenie. Bardzo poruszająca pozycja, zdecydowanie warta uwagi.
Moja opinia o książce: tutaj
Oceniłam na: 9/10

Prawo Mojżesza
Amy Harmon
Ta niepozorna książka nie zapowiadała się na coś, co jakoś szczególnie mną wstrząśnie. Ot, sądziłam, że będzie to po prostu dobra powieść, którą przeczytam dla rozywki. Okazało się, że Prawo Mojżesza kryje w sobie tak ogromne pokłady emocji i tak zaskakującą opowieść, że bezapelacyjnie Amy Harmon zaskarbiła sobie moje serce.
Moja opinia o książce: tutaj
Oceniłam na: 9/10

Zabić drozda
Harper Lee
Chciałam w tym roku nadrobić trochę klasyki literatury, ale kiepsko to wyszło i jedynie powieść Zabić drozda wpisuje się w tę kategorię. Cieszę się jednak, że przeczytałam chociaż tę jedną pozycję, bo była naprawdę cudowna. To niezwykle poruszający obraz rasizmu i niesprawiedliwości widzianych oczami dziecka. Pozycja wręcz obowiązkowa.
Moja opinia o książce: tutaj
Oceniłam na: 10/10

Ilustrowany Harry Potter (Kamień Filozoficzny i Komnata Tajemnic)
J.K. Rowling
Te książki w tym zestawieniu znalazły się nie ze względu na treść, bo mimo wszystko nie są powieści szczególnie wybitne. Nowa odsłona Harry'ego Pottera znalazła się tutaj ze względu na przepiękne wydanie, które powala na kolana i dzięki któremu można na nowo przeżyć magiczną przygodę w Hogwarcie.
Moja opinia o książce: tutaj (tom I) i tutaj (tom II)
Oceniłam na: 10/10 (tom I) i 9/10 (tom II)

Wszystkie jasne miejsca
Jennifer Niven
Choć w moim zestawieniu Wszystkie jasne miejsca znalazła się na ostatnim miejscu, jest to książka, którą przeczytałam w 2016 r. jako pierwszą i było to rozpoczęcie roku z przytupem. Swoją słodko-gorzką powieścią Jennifer Niven zapewniła mi całą masę odczuć. Pozwoliła zakochać się w tej historii, by zmiażdżyć mnie potem emocjonalnie. Nadal mam w pamięci to, co ze mną ta książka zrobiła.
Moja opinia o książce: tutaj
Oceniłam na: 9/10


BONUS: Obca
Diana Gabadlon
Obca znalazła się w moim podsumowaniu jako tytuł poza zestawieniem, bo choć nie oceniłam jej tak wysoko, by się w nim znalazła, to jednak warta jest wspomnienia. To właśnie ta książka zapoczątkowała moje uwielbienie do całej serii, która zawładnęła moim sercem, oraz serialu, jaki powstaje na jej podstawie. Zakochałam się w tej opowieści, jej bohaterach i stylu Diany Gabaldon, ktory dopracowaniem detali może dorównywać Martinowi.
Moja opinia o książce: tutaj
Oceniłam na: 8/10
Posty o serii, autorce, serialu i aktorach: tutaj


No i tak prezentuje się moje zestawienie najlepszych książek, jakie przeczytałam w 2016 roku. W kolejnym poście znajdzie się zestawienie najgorszych tegorocznych lektur. A jakie Wam książki przeczytane w tym roku najbardziej się spodobały? :)
Do zaczytania,


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Informacja
Na blogu zainstalowany jest zewnętrzny system komentarzy Disqus. Więcej o nim w Polityce Prywatności.