czwartek, 12 listopada 2015

Klucz Niebios – James Frey i Nils Johnson-Shelton

Pierwszy tom trylogii Jamesa Freya, Endgame. Wezwanie, przeczytałam niedawno i bardzo mi się on spodobał. Wartka akcja, niesamowite jej zwroty, wielu przeróżnych bohaterów, którymi kierowały różne pobudki - naprawdę, nie mogłam narzekać na nudę podczas lektury. Po zakończeniu pierwszego domu miałam ochotę od razu sięgnąć po drugi, ale musiałam poczekać jeszcze na to, by książka ukazała się na rynku. Po przeczytaniu Klucza Niebios mogę śmiało powiedzieć, że drugi tom trzyma ten świetny poziom pierwszego.

W Endgame bierze udział już tylko dziewięciu Graczy. Klucz Ziemi został odnaleziony, Zdarzenie zostało zapoczątkowane. Do Ziemi zbliża się ogromna asteroida, która uderzy za około 90 dni. Kolejnym celem jest odnalezienie Klucza Niebios, który połączyć ma się z pierwszym z Kluczy. Gracze podejmują dalszą grę. Sojusze trwają lub się rozpadają. Kto zdobędzie Klucz Niebios, ocali swój lud. Nie wszystkim jednak się to podoba. Niektórzy zaczynają wierzyć w to, że Endgame da się powstrzymać. Co stanie się, gdy dodatkowo do Gry wmieszają się osoby postronne? Co stanie się ze światem, kiedy wieść o nadchodzącym końcu wyjdzie na jaw? O tym właśnie przeczytacie w tej części.

Już od samego początku książka zaserwowała mi spore zaskoczenie. Po tym, co wydarzyło się w poprzedniej części, nie zgadzały mi się rachunki. Dziewięciu bohaterów? Przecież to niemożliwe. A jednak. Wydarzenia z finału pierwszego tomu przybrały nieoczekiwany zwrot, a to był dopiero początek. Książka trzyma w napięciu i nieraz zaskakuje. Akcja gna do przodu i nie pozwala ani przez chwilę się nudzić. Podobnie jak w poprzedniej części, pewne zdarzenia charakteryzują się sporą dozą brutalnych i szokujących opisów. Zdarzało mi się otwierać szeroko oczy ze zdziwienia, jednak jest to element Gry, jaka toczy się między uczestnikami Endgame i trudno oczekiwać, by rozgrywka na śmierć i życie obyła się bez przemocy.

W drugiej części bohaterów jest mniej, dzięki czemu możemy lepiej ich poznać. Niektórym z nich mocno kibicowałam i drżałam nieraz w obawie, czy wyjdą cało z kolejnej opresji. Przeżywałam wraz z nimi ich zmagania w Grze, ich rozterki i dylematy moralne. Wśród postaci pojawiających się w książce kilka szczerze znienawidziłam. Ich poczynania śledziłam z nadzieją, że w końcu powinie im się noga.

W Kluczu Niebios poruszono ciekawe kwestie moralne. Autor opisuje zachowania ludzi i całych narodów w sytuacji, gdy światu grozi nieunikniona zagłada. Porusza także temat ludzkiego egoizmu i instynktu przetrwania, który nakazuje chronić życie swoje i tych, którzy są dla nas ważni. Endgame rozgrywa się wokół dylematu moralnego - czy ważniejszym jest ratowanie miliardów obcych ludzi, czy garstki lub nawet jednej osoby, którą kochamy.

Klucz Niebios, podobnie jak poprzednia cześć trylogii, to nie tylko powieść sensacyjna z elementami science-fiction. To interaktywna zagadka, której rozwiązanie nagrodzone zostanie jak najbardziej prawdziwymi pieniędzmi. W książce znajdują się odnośniki do stron internetowych, a na kartach powieści znajdują się różne schematy i rysunki, które mogą  (ale nie muszą) być wskazówkami prowadzącymi do rozwiązania zagadki. Tekst w książce jest niewyjustowany, co również może mieć znaczenie w zagadce. Na końcu przewidziane jest miejsce na notatki. Na zakończenie wspomnieć muszę jeszcze o okładce - ten kolor jest po prostu boski! :)

Książkę czytało mi się po prostu świetnie. Klucz Niebios wciąga od samego początku i nie daje o sobie zapomnieć, kiedy trzeba ją na chwilę odłożyć. Wprost nie mogę doczekać się chwili, kiedy powstanie i zostanie w Polsce wydany ostatni tom. Zakończenie urywa się w takim momencie, że co do treści ostatniej części można być pewnym jednego: będzie się działo!

Moja ocena: 8/10 (rewelacyjna)

Jeśli lubujecie się w historiach z elementami science-fiction, w których bardzo dużo się dzieje, to Klucz Niebios zapewni Wam naprawdę świetną rozrywkę. Polecam zarówno ją, jak i poprzednią cześć. :)
Zaczytanego dnia,



Szczegółowe informacje:
Tytuł: "Klucz Niebios"
Autor: James Frey i Nils Johnson-Shelton
Tytuł oryginalny: "Endgame. Sky Key"
Tłumaczenie: Bartosz Czartoryski
Seria: Endgame - tom 2
Wydawnictwo: Sine Qua Non
Rok wyd.: 2015
Stron: 512
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Cena okładkowa: 36,90 zł

Za możliwość przeczytania i zrecenzowania książki dziękuję Wydawnictwu Sine Qua Non.


Informacja
Na blogu zainstalowany jest zewnętrzny system komentarzy Disqus. Więcej o nim w Polityce Prywatności.