piątek, 17 czerwca 2016

100 książek – oczekiwania vs. rzeczywistość

Rok temu w tym poście opublikowałam listę stu książek lub serii, które chciałabym przeczytać. Od tamtego czasu na blogu pojawiło się ponad sto recenzji, więc chyba warto sprawdzić, ile z przeczytanych przeze pozycji pochodzi z mojej listy. Pomysł, by zrobić takie podsumowanie, podsunęła mi Maja K., której filmik z konfrontacją znajdziecie tutaj. A więc przejdźmy do konkretów. :)

Nim przejdę do listy, kilka słów wyjaśnienia. Na mojej liście nie znalazło się dokładnie sto książek. Całe serie zaliczyłam do jednej pozycji i tym sposobem zmieściły się na niej 162 tytuły. Sprawą oczywistą jest to, że gust się zmienia i części książek już nie mam ochoty czytać.
Tytuły przekreślone to książki, które przeczytałam. Tytuły pogrubione to książki, które posiadam. Tytuły zaznaczone na zielono to książki, których nie przeczytałam, ale nadal bym chciała, natomiast na czerwono zaznaczone są książki, których już nie chcę przeczytać.
Lista prezentuje się następująco:
  1. Aaronovich Ben – Księżyc nad Soho
  2. Ahern Cecelia – Love, Rosie
  3. Ahern Cecelia – P.S. Kocham cię
  4. Alcott Louisa May – Małe kobietki
  5. Armentrout Jennifer L. – Lux (Onyks, Opal, Origin)
  6. Austen Jane – Emma
  7. Austen Jane – Rozważna i romantyczna
  8. Aveyard Victoria – Czerwona królowa
  9. Banks Maya – Pożar krwi
  10. Bivald Katarina – Księgarnia spełnionych marzeń
  11. Boyne John – Chłopiec w pasiastej piżamie
  12. Bracken Alexandra – Mroczne umysły (Mroczne umysły, Nigdy nie gasną, Po zmierzchu)
  13. Bralczyk Jerzy – 500 zdań polskich
  14. Bronte Charlotte – Jane Eyre
  15. Bronte Emily Jane – Wichrowe Wzgórza
  16. Brown Dan – Anioły i demony
  17. Carriger Gail – Protektorat parasola (Bezduszna, Bezzmienna, Bezgrzeszna, Bezwzględna)
  18. Carrol Lewis – Alicja w Krainie Czarów
  19. Cass Kiera – Selekcja (Rywalki, Elita, Jedyna, Książę i gwardzista, Następczyni)
  20. Chase Emma – Tangled (Zakręceni, Zniewoleni)
  21. Chevalier Tracy – Dziewczyna z perłą
  22. Daugherty C. J. – Niezłomni
  23. Day Sylvia – Mąż, którego nie znałam
  24. Day Sylvia – Obudzone pragnienia
  25. Day Sylvia – Georgian (Tylko mnie poproś, Tylko on, Tylko mnie uwiedź)
  26. Doyle Arthur Conan – Księga wszystkich dokonań Sherlocka Holmesa
  27. Ee Susan – Angelfall. Penryn i kres dni
  28. Elfgren Sara B. i Strandberg Mats – Engelsfors (Ogień, Klucz)
  29. Forman Gayle – Wróć, jeśli pamiętasz
  30. Gaiman Neil – Amerykańscy bogowie
  31. Gaiman Neil – Chłopaki Anansiego
  32. Gaiman Neil – Dym i lustra
  33. Gaiman Neil – Gwiezdny pył
  34. Gaiman Neil – Księga cmentarna
  35. Gaiman Neil – Nigdziebądź
  36. George Nina – Księżyc nad Bretanią
  37. George Nina – Lawendowy pokój
  38. Gibbs Abigail Anne – Jesienna Róża
  39. Gier Kerstin – Trylogia czasu (Czerwień rubinu, Błękit szafiru, Zieleń szmaragdu)
  40. Golden Arthur – Wyznania gejszy
  41. Grant Mira – Przegląd końca świata (Feed, Countdown, Blackout)
  42. Green Sally – Zła krew (Zła krew, Dzika krew)
  43. Grogan John – Marley i ja. Życie, miłość i najgorszy pies świata
  44. Harris Joanne – Czekolada
  45. Hartman Rachel – Serafina
  46. Hill Lawrence – Aminata. Siła miłości
  47. Hill Joe – NOS4A2
  48. Hodkin Michelle – Mara Dyer (Tajemnica, Przemiana, Zemsta)
  49. Hoover Colleen – Pułapka uczuć (Pułapka uczuć, Nieprzekraczalna granica)
  50. Hoskova-Weissowa Helga – Dziennik Helgi
  51. Jansson Tove – Muminki (Pamiętniki Tatusia Muminka, Lato Muminków, Zima Muminków, Opowiadania z Doliny Muminków, Tatuś Muminka i morze, Dolina Muminków w listopadzie)
  52. Jones Darynda – Trzeci grób na wprost
  53. Kańtoch Anna – Tajemnica diabelskiego kręgu
  54. Kate Lauren – Upadli (Upadli, Udręka, Namiętność, Uniesienie, Zakochani)
  55. Kazan Philip – Apetyt
  56. Kendal Claire – Wiem o tobie wszystko
  57. Kidd Sue Monk – Czarne skrzydła
  58. Kidd Sue Monk – Sekretne życie pszczół
  59. King Stephen – Zielona mila
  60. Kisiel Marta – Nomen Omen
  61. Lewis Clive Staples – Opowieści z Narnii (cała seria)
  62. Lotz Sarah – Troje
  63. Lowry Lois – Dawca (Dawca, Skrawki błękitu, Posłaniec, Syn)
  64. Lu Marie – Malfetto. Mroczne piętno
  65. Maas Sarah J. – Szklany tron (Szklany tron, Korona w mroku, Dziedzictwo ognia)
  66. Martel Yann – Życie Pi
  67. Martin George R.R. – Pieśń Lodu i Ognia (Starcie królów, Nawałnica mieczy, Uczta dla wron, Taniec ze smokami)
  68. Martin George R.R. – Rycerz Siedmiu Królestw
  69. Mitchell David – Atlas chmur
  70. Morais Richard C. – Podróż na sto stóp
  71. Moriarty Laura – Przyzwoitka
  72. Murakami Haruki – Bezbarwny Tsukuru Tazaki i lata jego pielgrzymstwa
  73. Murakami Haruki – Na południe od granicy, na zachód od słońca
  74. Murakami Haruki – Norwegian Wood
  75. Murakami Haruki – Sputnik Sweetheart
  76. Murakami Haruki – Ślepa wierzba i śpiąca kobieta
  77. Nabokov Vladimir – Lolita
  78. Oliver Lauren – 7 razy dziś
  79. Oliver Lauren – Delirium (Delirium, Pandemonium, Requiem)
  80. Pieprzyca Maciej – Chce się żyć
  81. Pozzo di Borgo Philippe – Drugi oddech
  82. Price Lissa – Starter
  83. Rice Anne – Wywiad z wampirem
  84. Riggs Ransom – Pani Peregrine (Osobliwy dom pani Peregrine, Miasto cieni)
  85. Roach Mary – Duch. Nauka na tropach życia pozagrobowego
  86. Roach Mary – Gastrofaza. Przygody w układzie pokarmowym
  87. Roach Mary – Sztywniak. Osobliwe życie nieboszczyków
  88. Roth Veronica – Niezgodna (Niezgodna, Zbuntowana, Wierna, Cztery)
  89. Ruiz Zafon Carlos – Cmentarz zapomnianych książek (Gra anioła, Więzień nieba)
  90. Ruiz Zafon Carlos – Trylogia mgły (Książę Mgły, Pałac Północy, Światła września)
  91. Sapkowski Andrzej – Sezon burz
  92. Shannon Samantha – Czas Żniw (Czas Żniw, Zakon Mimów)
  93. Simukka Salla – Lumikki Andersson (Czerwone jak krew, Białe jak śnieg, Czarne jak heban)
  94. Stockett Kathryn – Służące
  95. Tolkien J.R.R – Hobbit
  96. Tolkien J.R.R – Władca Pierścieni (Dwie wieże, Powrót króla)
  97. Usher Shaun – Listy niezapomniane. Korespondencja godna szerszego grona odbiorców
  98. Walker Alice – Kolor purpury
  99. Zevin Gabrielle – Między książkami
  100. Zusak Markus – Złodziejka książek

Podsumowanie wygląda następująco:
100 pozycji na liście
162 książki na liście
20 pozycji z listy wykreślonych (w tym te serie, których dodatków czy dalszych części nie chcę czytać), co daje 20% wszystkich pozycji z listy
40 książek przeczytanych, co daje 24,7% wszystkich książek
24 książki nie chcę już przeczytać, co daje 14,8% wszystkich książek
98 książek chciałabym jeszcze przeczytać, co daje 60,5% wszystkich książek

Dlaczego nie chcę już przeczytać niektórych pozycji?
Mroczne umysły – po prostu już straciłam na tę serię ochotę i nawet gdybym natrafiła na jakąś nieziemską okazję, szkoda byłoby mi pieniędzy, a na lekturę – czasu.
Książę i gwardzista, Następczyni – trzy pierwsze tomy Rywalek w zupełności mi wystarczą. Reszty czytać nie zamierzam.
Dziewczyna z perłą – zupełnie o tej książce zapomniałam.
Wróć, jeśli pamiętasz – czytałam pierwszą część oraz opis drugiej i nie satysfakcjonuje mnie to, jak po pierwszym tomie potoczyły się losy Mii i Adama. Wolę myśleć, że ich historia zakończyła się inaczej.
Jesienna Róża – ta seria ma ponoć liczyć sobie aż dziewięć części i coś mi się wydaje, że nawet jeśli rzeczywiście powstanie tyle części, na polskim rynku ich nie uświadczymy. Mimo iż książkę mam, niespecjalnie mam na nią ochotę.
Trylogia czasu – główny problem to kwestia tego, że jest prawie nie do dostania. Jakiś czas temu była dostępna na stronie jednej z mniejszych księgarni internetowych i nawet rozważałam kupno, ale ostatecznie zrezygnowałam.
Serafina – nie jest to już tytuł, który koniecznie muszę przeczytać. Jeśli jakoś trafiłby w moje ręce, być może bym ją przeczytała.
Upadli – wyleczyłam się z tej serii i nie mam już na nią ochoty.
Życie Pi – obejrzałam film i niespecjalnie spodobała mi się jego konkluzja, która zmienia cały odbiór obrazu. Jeśli wiernie oddaje książkę, nie mam ochoty ponownie przeżywać  tego rozczarowania.
Przyzwoitka – historia podobna do Serafiny – jeśli jakoś trafiłaby w moje ręce, mogłabym przeczytać.
Delirium – nic się nie stanie, jeśli jej nie przeczytam. Jeśli jednak jakoś trafiłaby w moje ręce, to pewnie bym ją przeczytała.
Starter – zniechęciły mnie opinie na temat drugiej części, więc podaruję sobie obie.
Cztery – mogę przeżyć bez znajomości tego dodatku do Niezgodnej. Dla mnie ta historia jest pełna i niespecjalnie mam ochotę sięgać po ten dodatek.

Czy jestem zadowolona z wyniku?
Tak, ogólnie nie jest źle. Wiadomo, mogłoby być lepiej, ale przecież w ciągu tego roku przeczytałam również sporo książek spoza listy. Nie zawsze pamięta się o planach, a i wydawnictwa rozpieszczają nas tyloma apetycznymi nowościami, że trudno trzymać się z góry ustalonej listy książek, które są już znane. Żałuję jedynie, że tak słabo poszło mi z klasyką literatury i spośród tytułów do niej zaliczanych, które znalazły się w moim zestawieniu, wykreśliłam tylko jeden... Wstyd! Muszę się w tej kwestii poprawić, zwłaszcza dlatego, że kilka świetnych tytułów czeka na moich półkach i czyni mi wyrzuty sumienia. :D

Czy planuję nową, zaktualizowaną wersję listy 100 książek?
Nie, a to z tego prostego względu, że nawet gdybym ponownie traktowała serie jako jedną pozycję i skupiła się jedynie na książkach, które posiadam, to obawiam się, że setka mogłaby nie wystarczyć. A już na pewno byłoby to za mało, jeśli dołożyłabym do tego jeszcze tytuły, których nie mam. Musiałabym stworzyć pewnie listę dwustu, albo nawet trzystu tytułów, a to mija się z celem. Wszystko, co chciałabym przeczytać, znajduje się na lubimyczytac.pl i niech tak pozostanie. :)


Tak wygląda moja konfrontacja oczekiwań i rzeczywistości w kwestii listy 100 książek, które chciałabym przeczytać. Robiliście podobną listę? Jak idzie Wam wykreślanie pozycji z listy? Sprawdzaliście, ile tytułów macie już za sobą? Zapraszam do komentowania. :)
Zaczytanego dnia,


Informacja
Na blogu zainstalowany jest zewnętrzny system komentarzy Disqus. Więcej o nim w Polityce Prywatności.