wtorek, 23 czerwca 2015

Pierwszych piętnaście żywotów Harry'ego Augusta – Claire North

Ostatnio, muszę przyznać, moje przeczucie co do tego, że książka na pewno mi się spodoba, mnie nie myli. Kiedy usłyszałam  o książce Pierwszych piętnaście żywotów Harry'ego Augusta, gdy zobaczyłam jej okładkę i przeczytałam opis, czułam, że będę nią zachwycona. Wiedziałam, że muszę ją mieć. Gdy na facebooku strona Lubię czytać zorganizowała wraz z wydawnictwem Świat Książki konkurs, wzięłam w nim udział i udało się! Zostałam jedną z 5 osób nagrodzonych książką. Gdy tylko do mnie dotarła, zaraz zabrałam się za czytanie.

Harry August umiera. Po raz kolejny. Kiedy jego życie dobiega końca, odradza się ponownie w tym samym miejscu i czasie. Każdy ze swoich żywotów może przeżyć, jak mu się podoba, ale ta jedna rzecz pozostaje bez zmian.
Kres jedenastego życia Harry'ego różni się od wcześniejszych. Kiedy Harry leży już na łożu śmierci, odwiedza go 7 -letnia dziewczynka. Mówi, że musi za jego pośrednictwem przekazać w przeszłość wiadomość, iż świat się kończy. Odzyskawszy w dwunastym życiu świadomość tego, kim jest, Harry postanawia odkryć, co ma powodować koniec świata, a potem postara się temu zapobiec.

Pierwszych piętnaście żywotów Harry'ego Augusta zachwyciło mnie nie tylko treścią. Pisząc o tej książce, nie mogę nie wspomnieć o okładce. To kolejna z książek, jakie ostatnio mnie pod tym względem urzekły. Jest w niej coś magicznego. Napisy są wypukłe, a srebrne drobiny przepięknie błyszczą. W połączeniu z tłem daje to kosmiczny efekt.

Nie umiem powiedzieć, ile w sumie zajęło mi przeczytanie Pierwszych piętnastu żywotów Harry'ego Augusta. W międzyczasie przeczytałam inną powieść, ale nie oznacza to bynajmniej, że ta książka mi się dłużyła. Wręcz przeciwnie - chciałam jak najdłużej rozsmakowywać się w lekturze, bo dzieło Claire North jest naprawdę przemyślane i świetnie napisane.

Fabułę książki można podzielić na dwie części. Pierwsza to opowieść o jedenastu żywotach Harry'ego, które wiódł, zanim odwiedziła go dziewczynka z apokaliptyczną wiadomością. Harry przychodzi na świat w 1919 roku. Od tego momentu jego życia podążają coraz to inną ścieżką. Co prawda na początku trochę mieszało mi się to, w którym życiu dzieją poszczególne opowieści, ponieważ nie zawsze są one przekazywane w porządku chronologicznym, ale z czasem tak zatopiłam się w lekturze, iż stała się dla mnie jedną, płynną i niezwykle ciekawą relacją. Harry opisuje swoje mało ambitne pierwsze życie oraz szok, jaki przeżył, gdy odkrył, że nie umarł, lecz żyje drugi raz. Zwierza się z poszukiwań w kolejnych życiach odpowiedzi na pytanie, dlaczego jest tym, kim jest. Opisuje fatalne skutki wyjawienia swoich sekretów zwykłym ludziom oraz poszukiwania podobnych sobie nieśmiertelnych ouroboran. Opowiada o tym, jak wiedza na temat biegu historii pomagała mu poprawiać swoją sytuację w kolejnych życiach. To naprawdę wciągająca i fascynująca opowieść.
Druga część fabuły skupia się na śledztwie Harry'ego, który chce zbadać kto i w jaki sposób może doprowadzić ludzkość do wyginięcia. Gra, jakiej podejmuje się Harry, by do tego nie dopuścić, została przeprowadzona z iście mistrzowską precyzją i dbałością o szczegóły.

Czytając Pierwszych piętnaście żywotów Harry'ego Augusta miałam odczucie, iż napisanie tej powieści poprzedzały bardzo dokładne i wnikliwe przygotowania z zakresu historii, fizyki, filozofii oraz kilku innych dziedzin nauki. Autorka zadała sobie z pewnością wielu trudu, by jej książka była dopracowana w każdym detalu. W powieści znajdziemy, między innymi, rozważania bohatera na temat równoległych wszechświatów czy paradoksu podróżowania w czasie. Nie czyni to jednak książki nudną, lecz sprawia, że jest jeszcze ciekawsza i wciągająca.

Pierwszych piętnaście żywotów Harry'ego Augusta można zakwalifikować jako książkę fantastyczną, ale zaryzykuję stwierdzenie, że może spodobać się również czytelnikowi, który rzadko sięga po tego typu literaturę. Poza kwestią ponownego odradzania się ouroboran, nie ma innych elementów nadprzyrodzonych. Jest za to niezwykle interesująca i przemyślana powieść, która naprawdę warto przeczytać.

Moja ocena: 9/10

A Wy? Czytaliście już powieść Claire North? Jak Wam się podobała? Podzielcie się wrażeniami w komentarzach. Zapraszam również do obserwowania bloga oraz polubienia strony bloga na facebooku.

Szczegółowe informacje:
Tytuł: "Pierwszych piętnaście żywotów Harry'ego Augusta"
Autor: Claire North
Tytuł oryginalny: "The First Fifteen Lives of Harry August"
Tłumaczenie: Tomasz Wyżyński
Wydawnictwo: Świat Książki
Rok wyd.: 2015
Stron: 464
Oprawa: zintegrowana
Cena okładkowa: 36,90 zł

Informacja
Na blogu zainstalowany jest zewnętrzny system komentarzy Disqus. Więcej o nim w Polityce Prywatności.