wtorek, 11 kwietnia 2017

Życie towarzyskie w XIX wieku – Agnieszka Lisak

Jest kilka okresów historycznych, które lubię szczególnie, niezależnie jednak od epoki, uwielbiam poznawać historie zwykłych ludzi. Ciekawi mnie, jak żyli oni dziesiątki czy setki lat temu, jak wyglądała ich codzienność, jak pracowali, jakie wynalazki mieli do dyspozycji, co robili w wolnym czasie. To właśnie ta ciekawość sprawiła, że wpadła mi w oko książka Życie towarzyskie w XIX wieku. Jeśli lubicie książkowe podróże w czasie, to jest to propozycja dla Was.

Książka ta odsłoni przed Wami życie, jakie wiodły przede wszystkim elity żyjące na terenach Polski w XIX wieku. Autorka skupiła się na tym, jak wolny czas spędzały sfery wyższe z prostego względu – to właśnie ich przedstawiciele mieli najwięcej wolnego czasu, który trzeba było czymś wypełnić, by nie ulec nudzie. Klasa robotnicza i chłopi na pierwszym miejscu stawiali przede wszystkim pracę, która zapewniała im byt, zostawiając niewiele czasu na rozrywki, dlatego też im poświęconych jest zaledwie parę rozdziałów. 

Klasy wyższe miały ogromne możliwości, by spędzić ciekawie swój wolny czas. Autorka opisuje wszelkiego rodzaju rozrywki – od wystawnych balów, poprzez sztuki teatralne, występy cyrkowe, wszelkiego rodzaju wystawy, po seanse spirytystyczne czy rozrywki na świeżym powietrzu. Z książki dowiecie się, gdzie wówczas ludzie chadzali, czym raczyli się przy stole, w co się ubierali, czym się poruszali, jakich gadżetów używali na co dzień, w jakie zabawy grali na salonach, a nawet o co się pojedynkowali. Wyobraźcie sobie, co dla mnie było niemałym zaskoczeniem, że jest tutaj także rozdział poświęcony miejscu, gdzie król chodzi piechotą.

XIX wiek to czasy, kiedy liczyła się przede wszystkim nieposzlakowana opinia. To czasy sztywnej etykiety, która regulowała każdy, nawet najdrobniejszy element życia, nie omijając przy tym rozrywek. Bardzo łatwo było uchybić zasadom savoir-vivre'u i narazić swoją opinię na szwank, a plotki rozchodziły się lotem błyskawicy. Autorka przytacza wiele fragmentów z poradników dobrych manier, z których dowiecie się, co wówczas wypadało, a na co patrzono ze zgrozą. Jak ci ludzie potrafili spamiętać te wszelkie niuanse? Nie mam pojęcia.

Swoją opowieść o XIX wieku Agnieszka Lisak snuje, przytaczając treść ówczesnych książek i pamiętników, artykuły i ogłoszenia prasowe, regulaminy, afisze balów i wydarzeń kulturalnych. Nie brakuje nawet XIX-wiecznych żarcików. W książce znajdziecie także coś dla oka – ilustrujące treść zdjęcia, rysunki, obrazy czy schematy. Wszystko to stanowi naprawdę ciekawą i fascynującą całość.

Choć Życie towarzyskie w XIX wieku jest literaturą faktu, czytało mi się ją tak, jak dobrą powieść. Do tej pory miałam niewielkie pojęcie o dziewiętnastym stuleciu. Epoka ta była dla mnie obrazkiem, na którym widziałam eleganckie damy w długich sukniach i ogromnych kapeluszach oraz dżentelmenów we frakach i cylindrach. Książka ta tchnęła życie w ten obrazek, przepięknie go ubarwiła i ogromnie poszerzyła moją wiedzę o tym, jak wyglądało życie w XIX wieku. To fascynująca opowieść, która potrafi z jednej strony zaszokować tym, jak sztywnym zasadom hołdowali ówcześni ludzie, a z drugiej zadziwić tym, jak niepoważnym nieraz zabawom oddawali się dla rozrywki. Agnieszka Lisak zabrała mnie w przecudowną podróż w czasie. Ogromnie cieszę się, że ta książka trafiła w moje ręce.

Jeśli tak, jak ja, lubicie historię pokazaną z perspektywy życia codziennego zwykłych ludzi, musicie sięgnąć po tę książkę. Zdecydowanie polecam!
Do zaczytania,


Szczegółowe informacje:
Tytuł: "Życie towarzyskie z XIX wieku"
Autor: Agnieszka Lisak
Wydawnictwo: Bellona
Rok wyd.: 2017
Stron: 336
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Cena okładkowa: 36,90 zł









Za możliwość przeczytania i zrecenzowania książki dziękuję Wydawnictwu BELLONA.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Informacja
Na blogu zainstalowany jest zewnętrzny system komentarzy Disqus. Więcej o nim w Polityce Prywatności.