czwartek, 3 listopada 2016

Czas opowiedziany – Ałbena Grabowska

Pierwszy tom trylogii Alicja w krainie czasów, zatytułowany Czas zaklęty, oczarował mnie i zachwycił. Z niecierpliwością wyczekiwałam kontynuacji losów Alicji, aż wreszcie Czas opowiedziany trafił w moje ręce. Czy nadal jestem w stanie rozpływać się nad tą trylogia?

W wybuchu, który miał pozbawić ją życia, Alicja odniosła stosunkowo lekkie obrażenia. Uszkodzone nerwy w ręce i pokaleczona dusza były powodem, dla których jej ojciec, hrabia Księgopolski, wysłał ją na leczenie do Instytutu Neurologicznego w Wiedniu. Bez znajomości języka, z dala od bliskich, Alicja czuje się kompletnie wyobcowana. Nie ma dla niej jednak rzeczy niemożliwych. Jej zaradność sprawia, że w niedługim czasie nie tylko samodzielnie uczy się niemieckiego, ale także zyskuje sobie sympatię pacjentów i personelu. Wkrótce leczeniem jej zranionej duszy zaczyna zajmować się Zygmunt Freud. Sesje z nim pomagają Alicji, a jej bystry umysł fascynuje go. Freud postanawia pomóc jej w dostaniu się na studia medyczne, co zważywszy na pozycję kobiet w społeczeństwie i jej pochodzenie, może nie być łatwe.

Po tak zachwycającym początku trylogii moje oczekiwania wobec kontynuacji były naprawdę wysokie. W pierwszym tomie najbardziej ujęła mnie Alicja – jej ciekawość świata, pogoda ducha, wrażliwość. Ujął mnie klimat wsi i życia w majątku ziemskim. Drugi tom to już zupełnie inny świat i, niestety, przyznać muszę, że nie zawsze umiałam się w nim odnaleźć. Początek był obiecujący. Determinacja Alicji, by nauczyć się języka, jej zainteresowanie neurologią, sesje z Freudem i wpływ jego na losy Alicji – to było naprawdę ciekawe wprowadzenie. Potem losy bohaterki zaczęły mi się podobać zdecydowanie mniej, a i sama lektura książka zaczynała być nieco nużąca.

Od chwili, gdy Alicja opuszcza szpital, bywało różnie z moim zainteresowaniem powieścią. Czytając, miałam wrażenie, że autorka postawiła sobie za cel zrobienie wszystkiego, by unieszczęśliwić swoją bohaterkę. Przygody, jakie ją spotykały, szczególnie od momentu, gdy na horyzoncie pojawiło się widmo wielkiej wojny, robiły się coraz bardziej nieprawdopodobne i niejedna z nich kończyła się tak, iż w głowie pojawiały mi się pytania „czy może być jeszcze gorzej? czy to pasmo nieszczęść wreszcie się skończy?”. Do każdej sytuacji Alicja jednak zawsze niczym kameleon potrafiła się dostosować i znaleźć z niej jakieś wyjście. Jednak to właśnie ten nierealny ciąg zdarzeń sprawił, że miałam spore problemy z przebrnięciem przez większą część książki.
Cała fabuła jest mocno wydłużona w czasie i chwilami miałam wrażenie, że lata upływają Alicji w zbyt szybkim tempie. W treści pojawiają się kilkumiesięczne, a nawet kilkuletnie przeskoki, jednak czas wcale nie ima się bohaterki, która wydaje się zaklęta w ciele dwudziestolatki, co dodatkowo powoduje pewne problemy.

Pochwalić natomiast mogę kreację postaci. Mimo tylu nieszczęść Alicję nadal cechuje ogromna wrażliwość i ciekawość świata. Trudne doświadczenia życiowe nie zmieniły jej charakteru, lecz tylko go umocniły. Swoimi wyborami kieruje tak, by nikogo nie krzywdzić i by były one w zgodzie z jej sumieniem. Na drodze Alicji pojawia się wiele osób, a każda z nich została wykreowana z niezwykłą dbałością o szczegóły. Autorka postarała się o to, by każdy zyskał niepowtarzalną osobowość, a ich barwne życiorysy mogłyby stanowić początek dla całej masy nowych powieści. Ciekawym elementem Czasu opowiedzianego jest także obecność bajkowych opowieści, które z zapamiętaniem snuje Alicja i którymi często umila czas swoim towarzyszom.

Początek książki mnie wciągnął, środek wlókł mi się niemiłosiernie i brnęłam przez niego przez kilka dni. Ostatnie sto stron na powrót przyciągnęło moją uwagę i zakończenie połknęłam już na raz. Czas opowiedziany nie spełnił wszystkim oczekiwań, jakie pokładałam w tej książce. Nie jest to zła kontynuacja, ale czegoś mi w niej zabrakło, lub wręcz przeciwnie – czegoś było za dużo, bym mogła uznać ją za satysfakcjonującą. Niemniej uważam, że mimo wszystko warto po nią sięgnąć. Ostatni tom trylogii przeczytam na pewno, ale chyba nie będę oczekiwała na niego z taką niecierpliwością, z jaką czekałam na Czas opowiedziany.



Szczegółowe informacje:
Tytuł: "Czas opowiedziany"
Autor: Ałbena Grabowska
Seria: Alicja w krainie czasów – tom II
Wydawnictwo: Zwierciadło
Rok wyd.: 2016
Stron: 384
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Cena okładkowa: 36,90 zł








Za możliwość przeczytania i zrecenzowania książki dziękuję księgarni internetowej Livro.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Informacja
Na blogu zainstalowany jest zewnętrzny system komentarzy Disqus. Więcej o nim w Polityce Prywatności.