niedziela, 23 sierpnia 2015

TOP15 – ulubione cytaty


Każdy z nas, czytając książki, trafia na takie słowa, które zapadają mu w pamięć. Każdy z nas ma zapewne listę swoich ulubionych cytatów. Dzisiaj chciałabym zaprezentować Wam moje ulubione cytaty z książek, które przeczytałam. Oznaczam je w swojej biblioteczce w portalu lubimyczytac.pl, jest mi więc łatwo je wymienić. Przed Wami 15 z nich, kolejność nie ma znaczenia. Zaczynamy!
Cytat nr 1:
"- Zło to zło, Stregoborze - rzekł poważnie wiedźmin wstając. - Mniejsze, większe, średnie, wszystko jedno, proporcje są umowne a granice zatarte. Nie jestem świątobliwym pustelnikiem, nie samo dobro czyniłem w życiu. Ale jeżeli mam wybierać pomiędzy jednym złem a drugim, to wolę nie wybierać wcale."
Andrzej Sapkowski – Ostatnie życzenie
Opowiadania wiedźmińskie, jak i cała saga, są kopalnią cytatów, które z powodzeniem można stosować w życiu. Bardzo zapadł mi w pamięć ten właśnie cytat. Zło jest złem, nieważne, jakiego kalibru.

Cytat nr 2:
"Książki są lustrem: widzisz w nich tylko to co, już masz w sobie."
Carlos Ruiz Zafón – Cień wiatru
Wielu książkoholików dobrze zna fragment, z którego pochodzi ten cytat. Słowa te wypowiedziane były jako odpowiedź na zarzut, że książki są nudne. Całkiem trafna riposta.

Cytat nr 3:
"Dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu."
Antoine de Saint-Exupéry – Mały Książę
Mój faworyt wśród ulubionych cytatów. To, co widzimy, jest często ulotne i kiedyś w końcu przeminie. Trzeba patrzeć głębiej i starać się dostrzec więcej.

Cytat nr 4:
"Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich."
Andrzej Sapkowski – Krew elfów
Kolejny świetny cytat Sapkowskiego. Żyjemy w czasach, gdy wielu ludzi chce koniecznie podążać za tłumem i się z niego nie wyróżniać, być częścią bezbarwnej masy. To właśnie bycie innym czyni nas wyjątkowym.

Cytat nr 5:
"W chwili, kiedy zastanawiasz się czy kogoś kochasz, przestałeś go już kochać na zawsze."
Carlos Ruiz Zafón – Cień wiatru
Kolejny cytat Zafona i ponownie Cień wiatru. Ten cytat pomógł mi coś zrozumieć, kiedy tkwiłam w związku bez przyszłości. Jeśli nie potrafisz jednoznacznie stwierdzić, że kochasz drugą osobę i musisz się nad tym zastanawiać, masz problem.

Cytat nr 6:
"Życie jest jak pudełko czekoladek - nigdy nie wiesz, co ci się trafi."
Winston Groom – Forrest Gump
Jeśli chodzi o Foresta Gumpa, jest to jeden z przypadków, kiedy wolę film od książki. Nie zmienia to jednak faktu, że mimo iż nie darzę książki Grooma takim uwielbieniem, jak jego filmowej adaptacji, cytat ten jest jednym z moich faworytów i często go używam.

Cytat nr 7:
"Nie żałuj umarłych, Harry, żałuj żywych, a przede wszystkim tych, którzy żyją bez miłości."
Joanne Kathleen Rowling – Harry Potter i Insygnia Śmierci
To jest ulubiony cytat z całej sagi o Harrym Potterze. Nie ma większej straty, jak żyć, nie zaznawszy smaku miłości.

Cytat nr 8:
"Na zawsze ponosisz odpowiedzialność za to, co oswoiłeś."
Antoine de Saint-Exupéry – Mały Książę
Kolejny ważny cytat z Małego Księcia, który warty jest tego, by o nim pamiętać i kierować się nim w życiu.

Cytat nr 9:
"Ty jesteś wiedźminem anachronicznym, a ja wiedźminem nowoczesnym, idącym z duchem czasu. Dlatego ty wkrótce będziesz bezrobotny, a ja będę prosperował. Strzyg, wiwern, endriag i wilkołaków wkrótce nie będzie już na świecie. A skurwysyny będą zawsze."
Andrzej Sapkowski – Czas pogardy
Sapkowski po raz trzeci, tym razem bardzo dosadnie. Słowa te przypominają mi się za każdym razem, gdy widzę kolejne przykłady ludzkiego bestialstwa. Czasem człowiek sądzi, że ludzkie (wybaczcie mi to stwierdzenie) skurwysyństwo ma swoje granice, a potem dzieje się coś, co niestety udowadnia, że nie ma ono żadnych granic. I to jest straszne.

Cytat nr 10:
"Ludzie znają dziś cenę wszystkiego, nie znając wartości niczego."
Oscar Wilde – Portret Doriana Graya
Ponadczasowy cytat. Choć od powstania dzieła Wilde'a minęło ponad 120 lat, ludzie w dalszym ciągu często nie widzą różnicy między "wycenić" a "docenić".

Cytat nr 11:
"Drobna uwaga. Na pewno umrzecie."
Markus Zusak – Złodziejka książek
Zusak w swoim dziele uświadamia prostą prawdę, której często nie chcemy sobie uświadomić. Wszyscy jesteśmy śmiertelni.

Cytat nr 12:
"Umysł zaś potrzebuje książek, podobnie jak miecz potrzebuje kamienia do ostrzenia, jeśli ma oczywiście zachować ostrość."
George R.R. Martin – Gra o tron
Kolejny z ulubionych cytatów wszystkich książkoholików. Najlepsze wytłumaczenie, po co nam książki. ;)

Cytat nr 13:
"Jes­teśmy kap­ryśny­mi, głupi­mi is­to­tami o mar­nej pa­mięci i wiel­kim ta­len­cie do samozniszczenia."
Susanne Collins – Kosogłos
Bardzo prawdziwy i bardzo przykry cytat. Ludzkość nieraz zafundowała sobie naprawdę tragiczne przeżycia. Nie potrafię pojąć, czemu nadrzędnym celem wielu spośród ludzi, wydaje się chęć ich powtórzenia...

Cytat nr 14:
"Jedną z rzeczy, za które kocham książki, jest to, że dzieli się w nich ludzkie losy na rozdziały. To niesamowite, ponieważ nie można tego zrobić w prawdziwym życiu. [..] Niezależnie od tego, co się dzieje, życie toczy się dalej, czy ci się to podoba, czy nie, i nigdy nie możesz pozwolić sobie na to, żeby się zatrzymać i po prostu złapać oddech."
Colleen Hoover – Hopeless
Cytat nr 15:
"Nie mam zamiaru marzyć o idealnym życiu. Wszystkie niepowodzenia to tak naprawdę sprawdziany, które zmuszają nas do wyboru pomiędzy rezygnacją a podniesieniem się z ziemi, otrzepaniem się z kurzu i stawieniem czoła sytuacji. Chcę to zrobić. Być może życie poturbuje mnie jeszcze kilka razy, ale na pewno nie mam zamiaru rezygnować."
Colleen Hoover – Hopeless
Wśród ulubionych cytatów znalazła się także i Colleen Hoover. Z jej książek mogłabym wymienić więcej cytatów, bo w swoich powieściach potrafi zawrzeć naprawdę ważne lekcje. Wybrałam spośród nich te dwa, w których autorka mówi o tym, że życie nie da nam nigdy odpocząć, a gdy rzuci nam pod nogi kłody, nie można się poddawać, lecz stawiać mu czoła i dążyć do celu.


To już cała piętnastka. Jak Wam się podobała? Czy któreś z moich ulubionych cytatów są także Waszymi ulubionymi? Zapraszam do komentowania. :)

Informacja
Na blogu zainstalowany jest zewnętrzny system komentarzy Disqus. Więcej o nim w Polityce Prywatności.