wtorek, 11 sierpnia 2015

Trzeci grób na wprost – Darynda Jones

Z Charley Davidson, prywatną detektyw i Kostuchą w jednym, poznałam się w 2013 roku. Po dwóch pierwszych tomach, z ogromną niecierpliwością oczekiwałam na trzecią część przygód. Drugi grób po lewej zawartą zapowiedzią obiecywał, iż kontynuacja pojawi się w listopadzie tamtego roku. Niestety, ku mojej rozpaczy, czas mijał, a Trzeci grób na wprost nie pojawiał się na rynku. Fanpage wydawnictwa uspokajał, iż książka pojawi się w księgarniach i prosił o cierpliwość. Tylko czasem naprawdę o nią ciężko. W końcu pojawiły się zapowiedzi. I chociaż finalna data wydania również miała swój poślizg, dalej czekałam... Aż w końcu jest! Książka pojawiła się w sprzedaży. Zamówienie zrobiłam, potem już tylko czekałam, aż kurier przyjedzie z paczką. Dzisiaj, po przeczytaniu, mogę stwierdzić, że warto było czekać. Ale błagam, kochany Papierowy Księżycu, nie dajcie mi tego przeżywać ponownie! Nie każcie znowu tyle czekać na czwarty tom! ;)

Co można znaleźć w serii o Charley Davidson? Czego możemy spodziewać się w Trzecim grobie na wprost? Ponieważ to trzeci tom, a recenzji poprzednich dwóch nie znajdziecie na moim blogu (może kiedyś to nadrobię), nie chcę zdradzać za dużo z ich treści.

Seria autorstwa Daryndy Jones ujęła mnie przede wszystkim swoją tematyką. Młoda detektyw, która jest jednocześnie Kostuchą? Nie trafiłam wcześniej na książkę, w której mogłabym znaleźć tak pomysłowe połączenie. No bo któż lepiej pomoże detektywowi w rozwiązaniu sprawy morderstwa, jak nie duch zamordowanego? Prawda, że to interesujący pomysł? A to jeszcze nie wszystko. W swoich snach Charley spotyka przystojnego nieznajomego, z którym przeżywa zmysłowe przygody. Detektyw ma na głowie nie tylko sprawy kryminalne, którymi się zajmuje. Musi koniecznie poznać tożsamość przystojniaka ze snów, bo przecież ktoś tak pociągający nie może być tylko wytworem jej wyobraźni, prawda? Darynda Jones wplata w swoją opowieść wiele różnych wątków, a wszystko okrasza ogromną ilością humoru. To wszystko sprawia, że serię tę chce się czytać.
"- Moim zdaniem powinnaś jej odpisać - powiedziała Cookie. - Żal mi jej. Mam wrażenie, że jest nieco zdesperowana.
- Serio? A co mówiła?
- "Jestem nieco zdesperowana"."
W Trzecim grobie na wprost Charley musi rozwikłać zagadkę zniknięcia żony pewnego lekarza. Problem tylko w tym, że doktorek wcale nie wygląda na załamanego tym faktem. Coś tu śmierdzi, a nasza detektyw nie spocznie, póki nie znajdzie zaginionej kobiety, żywej lub martwej, i nie dowie się, co jej zleceniodawca ma za uszami. Ale to nie wszystko. Sporo dzieje się wokół wspomnianego przystojniaka ze snów. Gdybym jednak cokolwiek chciała o nim więcej powiedzieć, zdradziłabym ważne rzeczy z wcześniejszych części, a tego nie chcę. Powiem jedynie tyle, że Darynda Jones nie pozwoli Wam się nudzić.

Przeczytanie trzeciego tomu przygód Charley trochę rozciągnęło mi się w czasie, ale nie jest to bynajmniej wina treści. Autorka, co jest charakterystyczne w tej serii, nie skupia się wyłącznie na jednym, czy dwóch głównych wątkach. W powieści odnajdziemy wiele wątków pobocznych, które jednak mają wpływ na fabułę. Detektyw Kostucha skrupulatnie zbiera dowody, korzystając z pomocy żywych i umarłych, powoli dopasowując do siebie poszczególne elementy układanki. Wraz z nią zastanawiamy się, jakie będzie rozwiązanie sprawy. Pewnych rzeczy domyśliłam się dosyć szybko, ale nie oznacza to, że Jones niczym nie zaskakuje. Wręcz przeciwnie, z różnych stron czekają na czytelnika mniejsze lub większe niespodzianki.
"(...) Dosłownie mnie uderzył! Nieważne, że zabicie mnie różniło się od zabicia zwykłej dziewczyny i w parę godzin zupełnie dojdę do siebie. Nie zmieniało to faktu, że jestem cholerną dziewuchą, a on dobrze o tym wie. Będę po prostu musiała mu oddać. Ołowianą rurą. Albo TIR-em."
Jednym z największych plusów powieści są bohaterowie oraz postacie epizodyczne. Każda ze stałych postaci jest jakaś - ma swój niepowtarzalny charakter. Wiele z nich obdarzonych jest ciętym językiem. Dzięki temu dialogi przez nie prowadzone dostarczają ogromnej ilości humoru. Często zaśmiewałam się z nich na głos. Darynda Jones również postacie epizodyczne potrafi przedstawić w ciekawy sposób. Charley, jako Kostucha, przeprowadza zbłąkane dusze na drugą stronę. Dusza taka przechodzi przez nią, dając Charley wgląd w swoje całe życie. Autorka za każdym razem serwuje bardzo interesujący życiorys ducha. Często, czytając opis jakiegoś życia, czułam żal, że dana postać pojawiła się w książce na tak krótko.
"- Niedźwiedź! - wrzasnęłam, widząc prawdziwego, żywego niedźwiedzia, który przedzierał się przez las.
- O mój Boże! Stój, padnij i turlaj się!
- Co? - zapytałam, nie spuszczając oczu z niedźwiedzia. Nigdy nie widziałam niedźwiedzia poza zoo. Nagle poczułam się słodko-słona. Może też odrobinę chrupiąca.
- Zróbże to! - krzyknęła.
- Zatrzymać się, paść na ziemię i się turlać? Twoim zdaniem to odpowiednia reakcja na niedźwiedzia? - spytałam, otwierając jej taurusa i wsiadając do środka.
- Nie, czekaj, tak się robi, jak się człowiek pali, nie?"
Humor, zagadki i świetne postacie to nie wszystko. Książki z serii o Charley Davidson to również paranormalne romanse dla dorosłych. Tajemniczego przystojniaka ze snów i Kostuchę łączy pełne żaru uczucie, któremu często dają upust. Facet jest naprawdę gorący i ma to związek z jego naturą. Gdy odkryjecie, kim naprawdę jest, wszystko zrozumiecie.

Do książki mam tylko jedno niewielkie zastrzeżenie. Opis z tyłu okładki zdradza za dużo. To jak wyciąg z 1/3 książki. Jeśli nie chcecie zbyt wiele się dowiedzieć, a czytaliście poprzednie części, nie skupiajcie się na tym opisie. Lepiej powoli odkrywać sekrety fabuły, gdy już jest się zatopionym w lekturze.

Darynda Jones stworzyła naprawdę udaną powieść. Trzyma w napięciu, zaskakuje, bawi, a rozbudowanymi zagadkami zachęca szare komórki do wysiłku. W jej książkach naprawdę dużo się dzieje i nie można przy nich się nudzić. To naprawdę świetna rozrywka. Mam tylko nadzieję, że kolejne tomy ukażą się w Polsce i nie będzie trzeba na nie za długo czekać. Byłoby wielką szkodą, gdyby polskie wydanie przygód Charley miało skończyć się tylko na tych trzech częściach. Liczę jednak na to, że tak się nie stanie. Polecam!

Moja ocena: 8/10

Szczegółowe informacje:
Tytuł: "Trzeci grób na wprost"
Autor: Darynda Jones
Tytuł oryginalny: "Third Grave Dead Ahead"
Tłumaczenie: Anna Pochłódka-Wątorek
Seria: Charley Davidson - tom 3
Wydawnictwo: Papierowy Księżyc
Rok wyd.: 2015
Stron: 420
Oprawa: miękka
Cena okładkowa: 39,90 zł
Informacja
Na blogu zainstalowany jest zewnętrzny system komentarzy Disqus. Więcej o nim w Polityce Prywatności.