czwartek, 16 lipca 2015

Niezłomni – C.J. Daugherty

Co rusz żałuję, że nie założyłam bloga wcześniej. Tyle różnych serii rozpoczęłam, zanim postanowiłam go założyć i gdybym chciała napisać ich recenzje, musiałabym na nowo je przeczytać, bo w końcu z czasem zapomina się szczegóły przeczytanych powieści. Tylko jak tutaj wracać do przeczytanej serii, kiedy tyle nietkniętych książek czeka na półce?
Taki właśnie problem mam z Niezłomnymi. Jest to piąty i zarazem ostatni tom cyklu Wybrani (lub Nocna Szkoła) C.J. Daugherty. Przeczytałam całą sagę i skoro, póki co, nie umieszczę recenzji wcześniejszych części, po prostu muszę w kilku zdaniach napisać, o czym ona jest. 

Wybrani to kryminał dla młodzieży. Jego bohaterka, 17-letnia Allie, zmienia się po ucieczce brata. Staje się zbuntowana i zadziera z prawem. Kiedy dziewczyna zostaje aresztowana za włamanie, jej rodzice wysyłają ją do Akademii Cimmeria, prywatnej szkoły z internatem, w której obowiązują sztywne zasady, a nauczyciele mają wysokie wymagania wobec uczniów. W Cimmerii działa tajemnicza organizacja, zwana Nocną Szkołą, do której należą wybrani uczniowie. Allie musi odnaleźć się w tym środowisku, a także zmierzyć z prawdą, o niej samej oraz o jej rodzinie, która z czasem wychodzi na jaw. Tajemnice, intrygi, zdrada, sekretne organizacje, przyjaźń, miłość, śmierć. Komu zaufasz, gdy wszyscy wokół kłamią?

Czego możemy spodziewać się w Niezłomnych? Tym razem, wyjątkowo, posłużę się opisem z okładki:
Nathaniel zdobywa przewagę. Uczniowie Akademii Cimmeria podupadają na duchu. Udręczona Allie martwi się nie tylko o szkołę, ale także o los Cartera. Wie jednak, że musi odnaleźć w sobie siły do walki, dlatego namawia Isabelle do wznowienia treningów w Nocnej Szkole. Uważa, że tylko wtedy uczniowie nie utracą wiary w zwycięstwo.
Czy Nathaniela można pokonać? Jak wiele będą gotowi poświęcić bohaterowie? Jakie tajemnice jeszcze skrywają?

Kiedy zaczęłam czytać Niezłomnych, po czterech rozdziałach dopadła mnie jakaś czytelnicza niemoc. Książka przeleżała kolejne dwa dni nietknięta, ale gdy w końcu ponownie po nią sięgnęłam, wciągnęła mnie do samego końca. Rozdziały są dosyć krótkie, więc szybko się ją czyta.

Powieść zaczyna się w tym samym miejscu, w którym zakończył się poprzedni tom Wybranych. Chociaż minęło trochę czasu od kiedy go przeczytałam, dość szybko przypomniałam sobie, co mniej więcej się w nim wydarzyło. Ponieważ czwarta część zakończyła się sporym cliffhangerem, piątą od samego początku czyta się z zapartym tchem. Akcja potem trochę zwalnia, by następnie ponownie przyspieszyć, kiedy C.J. Daugherty wplata w fabułę zaskakujące wydarzenia i buduje coraz większe napięcie zmuszając bohaterkę do walki z uciekającym czasem. Przyznać muszę, iż oczekiwałam, że finał tej walki będzie bardziej efektowny, a samo zakończenie powieści bardziej ostateczne. Kiedy skończyłam czytać, miałam wrażenie, że autorka celowo pozostawiła dla siebie otwartą furtkę, by być może, jeśli zmieni kiedyś zdanie, napisać jeszcze jeden tom.

Fabuła Niezłomnych kręci się wokół uwolnienia więzionego przez Nathaniela ucznia oraz na zakończeniu konfliktu o władzę.  Podoba mi się przemiana, jaką przechodzi bohaterka. Chociaż zaczęła się ona już wcześniej, to właśnie w ostatnim tomie najlepiej widać, jak odpowiedzialna i rozważna stała się Allie. Potrafi znaleźć wyjście z trudnej sytuacji i sporo zaryzykować, by uratować bliską osobę czy ukochaną szkołę. Jest wierną przyjaciółką, która umie przyznać się do błędu i przeprosić.
Chociaż konflikt z Nathanielem zostaje sprytnie zażegnany, ciekawa jestem, co wydarzyłoby się dalej, kiedy to w końcu plan Allie na przyszłość zostałby wcielony w życie. Aż wręcz żałuję, że się tego nie dowiem.

W wielu powieściach dla młodzieży, poza głównym wątkiem fabuły, bohaterka zostaje uwikłana w trójkąt miłosny. C.J. Daugherty nie zapomniała o tym, by umieścić go w swojej książce. Chociaż wyboru dokonała już wcześniej, to właśnie w Niezłomnych Allie musi w końcu złamać jedno z bijących dla niej serc. Polubiłam obydwu jej wybranków, dlatego trochę szkoda było mi tego, który musiał odejść z niczym.

Spędziłam bardzo przyjemny czas w Akademii Cimmeria, obserwując Allie i jej przyjaciół. Polubiłam ją oraz wiele innych postaci - rezolutną Zoe, zwariowaną Jo, rozsądną Rachel, subtelną Nicole i wiele, wiele innych. Nawet Katie, która wcześniej mnie irytowałam zyskała w pewnym stopniu moją sympatię. I chociaż, czytając, czasem miałam wrażenie, że autorka trochę przesadza z tym, dokąd sięgają tajemnice Cimmerii, to jednak nie umniejszało to zainteresowania, z jakim oddawałam się lekturze.

C.J. Daugherty stworzyła całkiem udaną serię kryminalną dla młodzieży. Ciekawa fabuła, trzymająca w napięciu akcja, różnorodni bohaterowie, których albo się kocha, albo nienawidzi. Trochę dziwnie tak, że to już koniec.

Moja ocena: 7/10

Szczegółowe informacje:
Tytuł: "Niezłomni"
Autor: C.J. Daugherty
Tytuł oryginalny: "Night School. Endgame"
Tłumaczenie: Mateusz Borowski
Seria: Wybrani (Nocna Szkoła) - tom 5
Wydawnictwo: Otwarte
Rok wyd.: 2015
Stron: 384
Oprawa: miękka
Cena okładkowa: 39,90 zł

Informacja
Na blogu zainstalowany jest zewnętrzny system komentarzy Disqus. Więcej o nim w Polityce Prywatności.