środa, 8 lipca 2015

Zakręceni – Emma Chase

Kilka dni temu książkowi blogerzy brali udział w Nocy Książkoholików. Ja nie wzięłam udziału w tym wydarzeniu, gdyż takie nocki z książką często spontanicznie robię sobie sama. Wystarczy, by powieść wciągnęła mnie tak, że nie chcę jej odłożyć.
Za Zakręconych wzięłam się, gdy nie mogłam zasnąć z powodu burzy. Najzwyczajniej w świecie po prostu jej się boję, w końcu to dość nieprzewidywalne zjawisko. By się wyłączyć, chwyciłam książkę i nie odłożyłam jej do rana, kiedy to ją skończyłam.

Czego można spodziewać się w Zakręconych? Mijają dwa lata od wydarzeń z Zaplątanych. Kate siedzi na starym placu zabaw w swoim rodzinnym Greenville. Jest sama. Poprzez retrospekcję opisuje, co sprawiło, że spakowała walizkę i zostawiła Drew. Nie zdradzę nic z tego, co zaszło między nimi, że doprowadziło Kate do miejsca, w którym się znalazła, bo od razu rozgryźlibyście fabułę książki. Kiedy retrospekcja dobiega końca, dalszą relację poznajemy na bieżąco. Czy jest jeszcze szansa na to, by tych dwoje mogło być razem? O tym musicie przekonać się sami.

Mimo iż Zakręconych pochłonęłam w parę godzin i często się przy tym śmiałam, mam jednak do książki pewne zastrzeżenia. Pierwsza część serii Tangled napisana jest z perspektywy Drew. Druga część to opowieść z punktu widzenia Kate. Już to trochę mi nie pasowało, gdyż styl, jakim pisze Emma Chase, jest dość specyficzny. Prowadzi ona w swojej powieści swego rodzaju dialog z czytelnikiem. To dość ciekawy zabieg, bo sprawia, że można poczuć się tak, jakby oglądało się w głowie film. Jednak przyzwyczaiłam się do tego, iż to Drew, z jego ciętym językiem, przeprowadza nas przez powieść, dając kobietom rady odnośnie tego, jak zrozumieć faceta. Podobny język w ustach Kate, o ile w ogóle można użyć takiego stwierdzenia, wydaje się trochę sztuczny. Odbiera tę wyjątkowość, jaką zyskała dzięki niemu postać Drew.

Kolejną rzeczą, jaka mi się nie spodobała, było ukazanie w pewnych miejscach Kate, nie ważne co nią kierowało, jako osoby, która robi awanturę z niczego, czy która na zawsze zapamięta urazę, by wytknąć ją w odległej przyszłości. Może przełknęłabym to łatwiej, gdyby nie sugestia, że takie właśnie są kobiety. Nie pokazuje to zbyt pozytywnego obrazu płci pięknej, już nie wspominając o rozsądnej Kate. Pomyśleć by można: "wariatka".

Przyznać muszę, iż rozczarował mnie powód, jaki doprowadził do wyprowadzki Kate. Wszystkie zdarzenia, które do niej doprowadziły, były bardzo przewidywalne. Po kolei odgadywałam, jak dalej zostanie poprowadzona fabuła i aż nie mogłam uwierzyć, że właśnie coś takiego funduje czytelnikowi Emma Chase. Wszystkie niedomówienia, całe to nieporozumienie, zachowanie bohaterów... gdyby nie humor, jakiego jest w książce sporo, rzuciłabym nią w diabły. A przyznam, że był taki moment, iż miałam ochotę to zrobić. Bohaterowie, którzy są ze sobą dwa lata, powinni być bardziej rozsądni i znać się lepiej.

Domyślam się, że trudno wymyślić coś, o czym można by napisać książkę, kiedy bohaterowie trwają w szczęśliwym związku. Podejmując takie wyzwanie, autor może przesadzić z lukrem i tutaj też za to trochę Zakręconym muszę odjąć. Momentami było za słodko. Żeby czytelnika nie zemdliło, autor musi dodać trochę dramatyzmu. Emma Chase niestety zafundowała w większości naciąganą jego wersję. Czuję się lekko rozczarowana kontynuacją, mimo iż mnie rozbawiła. Głupie komedie też mnie śmieszą, ale czy to sprawia, że film zyskuje na wartości? Niekoniecznie. Czasem jednak lepiej napisać trochę grubszą powieść jednotomową, niż rozbijać historię na dwa tomy i w drugim obniżać poziom. Książkę ratuje trochę epilog, w którym Drew dochodzi do głosu.

Co jeszcze na koniec? W książce znajduje się zapowiedź trzeciego tomu serii, jaką są Zniewoleni. To historia postaci drugoplanowych, jakimi są przyjaciółka Kate, Dolores oraz przyjaciel Drew, Matthew. Czy po nią sięgnę? Być może. Załączony fragment powieści wydał mi się ciekawy.

Moja ocena: 6/10

Szczegółowe informacje:
Tytuł: "Zakręceni"
Autor: Emma Chase
Tytuł oryginalny: "Twisted"
Tłumaczenie: Katarzyna Agnieszka Dyrek
Seria: Tangled - tom 2
Wydawnictwo: Filia
Rok wyd.: 2015
Stron: 336
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Cena okładkowa: 39,90 zł

Informacja
Na blogu zainstalowany jest zewnętrzny system komentarzy Disqus. Więcej o nim w Polityce Prywatności.