sobota, 28 listopada 2015

Między książkami – Gabrielle Zevin

Książka Gabrielle Zevin przyciągnęła moją uwagę przede wszystkim swoim tytułem i okładką. Między książkami - sam tytuł zapowiadał już, że fabuła powieści będzie kręciła się wokół książek, a opis tylko to potwierdził. Kiedy na czytam.pl trafiłam na okazję, gdzie tytuł ten kosztował niecałe 8 zł, po prostu nie mogłam go nie kupić. Sięgnęłam po nią kilka dni temu, kiedy nabrałam ochoty na przyjemną i niezbyt długą książkę. Jak mi się spodobała? Czytajcie dalej. ;)

Ajay Fikry to właściciel księgarni na Alice Island. Mężczyzna kilka lat temu stracił w wypadku żonę i od tego czasu bardzo się zmienił. Stał się zgorzkniałym, stroniącym od ludzi człowiekiem, który wieczorami topi smutki w alkoholu. Kiedy w jego księgarni pojawia się przedstawicielka niedużego wydawnictwa z zimową ofertą, Ajay traktuje ją bardzo opryskliwie. Wkrótce ktoś kradnie bezcenny egzemplarz Tamerlana Edgara Allana Poe, który należy do księgarza. Jakby tego było mało, jakiś czas później ktoś porzuca w jego księgarni dwuletnią dziewczynkę, zostawiając list z prośbą o to, by się nią zaopiekował. Maja, urocza i rezolutna istotka, kruszy lód w sercu Ajaya i jest początkiem ogromnej zmiany w jego życiu.
"Pamiętaj, Maju: rzeczy, które do nas przemawiają, gdy mamy lat dwadzieścia, niekoniecznie będą do nas przemawiały po czterdziestce - i na odwrót. To zresztą dotyczy nie tylko książek, ale też życia w ogóle."
W Między książkami to właśnie książki stanowią rdzeń powieści, wokół którego zbudowana jest cała opowieść. Główny bohater jest księgarzem, otaczają go ludzie kochający książki w mniejszym lub większym stopniu. Jeśli ktoś od nich stroni, Ajay stara się w jakiś sposób zaszczepić w nim miłość do książek, polecając odpowiednie dla niego tytuły. Jego niewielka księgarenka jest jedyną na Alice Island i to właśnie dzięki niej mieszkańcy mają dostęp do literatury oraz możliwość uczestniczenia w klubach książki. W powieści przewijało się wiele znanych mi tytułów, a odkrywanie nawiązań do nich naprawdę mnie cieszyło. Dla takiego książkoholika jak ja, czytanie powieści tak bardzo związanej z książkami było bardzo przyjemne.
"Jeżeli naprawdę chcesz się czegoś dowiedzieć o człowieku, zadaj mu jedno pytanie: jaka jest Twoja ulubiona książka?"
Książka podzielona jest na dwie części. Fabułę obydwu części dzieli około 10 lat. Rozdziały rozpoczynają się od krótkiej notki Ajaya, w której opisuje swoje ulubione opowiadanie. Przyznać muszę, że pierwsza część podobała mi się bardziej. W drugiej części szybko domyśliłam się, do jakiego zakończenia zmierza autorka i niestety, trochę mnie rozczarował sposób, w jaki do niego dotarła. Pewne rzeczy rozgrywają się zbyt szybko i chociaż Gabrielle Zevin starała się wprowadzić do powieści dramatyzm, za szybkie rozegranie akcji spowodowało, że nie potrafiłam odczuć tych emocji, jakie powinny temu towarzyszyć. Trochę żałuję, że autorka nie skupiła się na tym bardziej, bo nic by się nie stało, gdyby książka była dłuższa o to rozwinięcie pewnych wątków. Wręcz bardzo by na tym zyskała.

Moje zastrzeżenia do zakończenia nie oznaczają, że Między książkami jest zła. Wręcz przeciwnie. Czytało mi się ją naprawdę dobrze. Polubiłam jej bohaterów i z ogromną przyjemnością śledziłam to, jak postać Mai zmienia otoczenie oraz jaki wpływ na poszczególne postacie mają książki. Gabrielle Zevin wplotła w swoją powieść tajemnice, które z czasem wychodzą na jaw, dlatego nie brak także pewnych zaskoczeń.

Między książkami to ciepła opowieść o utracie, miłości, przyjaźni i przede wszystkim o książkach. Mimo pewnych niedoskonałości, uważam, że warto ją przeczytać. Cieszę się, że udało mi się dorwać tę książkę w tak okazyjnej cenie i miałam możliwość ją przeczytać. Nie jest to zapewne książka, o której zawsze będę pamiętała, ale nie wykluczam tego, że być może kiedyś do niej wrócę.

Moja ocena: 6/10 (dobra)

Jeśli lubujecie się w powieściach, w których fabuła kręci się wokół książek, a bohaterowie są w nich zakochani, istnieje możliwość, że Między książkami może Wam się spodobać. Szukajcie jednak dobrych oferty sprzedaży, bo cena okładkowa to spora przesada.
Zaczytanego wieczoru,



Szczegółowe informacje:
Tytuł: "Między książkami"
Autor: Gabrielle Zevin
Tytuł oryginalny: "The Storied Life of A.J. Fikry"
Tłumaczenie: Łukasz Witczak
Wydawnictwo: W.A.B.
Rok wyd.: 2014
Stron: 272
Oprawa: miękka
Cena okładkowa: 39,99 zł

Informacja
Na blogu zainstalowany jest zewnętrzny system komentarzy Disqus. Więcej o nim w Polityce Prywatności.